Odzyskanie omyłkowo przelanych pieniędzy będzie dostępniejsze

Odzyskanie omyłkowo przelanych pieniędzy będzie skłonniejsze. Prezydent podpisał nowelizację ustawy o usługach płatniczych. Dzięki zmianie znikną kłopoty z odzyskaniem pieniędzy, które klient omyłkowo przelał na niewłaściwe konto. Projekt powstał w efekcie współpracy Prezydenta RP i Rzecznika Finansowego, z poparciem pozostałych członków Zespołu Analiz Systemowych.
Odzyskanie omyłkowo przelanych pieniędzy będzie skłonniejsze
– Nowe przepisy przyjęte stały w Urzędzie jednomyślnie, co informuje o tym, że to przyczyna ponad podziałami i znacznie potrzebna społeczeństwu – mówił Prezydent Andrzej Duda, w trakcie uroczystości podpisania ustawy w dniu 27 kwietnia 2018 r.
W Sejmie za przyjęciem ustawy głosowało 436 posłów, w Senacie za przyjęciem ustawy głosowali wszyscy Senatorowie – 79, nikt nie był przeciw i nikt nie zachowałeś się od głosu. Nowe ustawy zaczną funkcjonować w rozwoju 3 miesięcy po prac ustawy w Dzienniku Ustaw.
Pomyłka może sprawić się każdemu
– Z projektów do nas wpływających wynikało, że omyłkowy przelew na niewłaściwe konto, był źródłem wielkich problemów. W ekstremalnych przypadkach klienci tracili w obecny sposób pieniądze, bowiem nie było procesu zmuszającego klienta do obrotu środków. Dzięki tej nowości w grupie przypadków zdobędziemy je chociażby w układzie paru dni – mówi Aleksandra Wiktorow, Rzecznik Finansowy.
W działalności pomyłka we określeniu numeru konta może przydarzyć się każdemu. Do Rzecznika skarżyły się osoby, które wpisały cały numer konta innego klientowi (o co szczególnie łatwo przy masowych przelewach wykonywanych przez przedsiębiorców), pomyliły się przy wpisywaniu numeru konta albo nawet wykonały przelew na konto podane np. w produktach informacyjnych. Do tej chwili, nie było prawej i prostej procedury odzyskiwania takich sposobów. Dodatkowo tajemnica bankowa nie pozwalała ujawniać danych klientowi, co uniemożliwiało złożenie pozwu w stosunku.
Jak odzyskać pieniądze?
Po kolejach klient, który zorientuje się, że omyłkowo wykonał przelew na krótkie konto będzie opisywał swój bank lub WZROST o tym fakcie. Obecny będzie tworzył 3 dni na poinformowanie konsumentowi o błędzie i konwencjach braku zwrotu środków w rozwoju 30 dni.
– Zwrot środków będzie kształtowany na specjalny rachunek techniczny, co zapewnia pełną anonimowość odbiorcy omyłkowego przelewu. Po otrzymaniu środków, partner w rozwoju 1 dnia roboczego będzie prowadził je na konto klienta. Jeśli w sprzedaż zaangażowanych było dwóch dostawców termin wydłuży się do paru dni codziennych – wyjaśnia Bartosz Wyżykowski, radca prawny w biurze Rzecznika Finansowego.
Jeśli odbiorca omyłkowego przelewu nie zwróci pieniędzy dobrowolnie w rozwoju 30 dni, bank lub Ruch będzie zobowiązany do dania płatnikowi danych użytkownika.
– Umożliwi to skuteczne dochodzenie prawa na odległości sądowej. Podstawę prawną mieć będą przepisy o bezpodstawnym wzbogaceniu. Sąd oceni zaś, czy chcenie płatnika jest pomocne – mówi Bartosz Wyżykowski.
W działalności nazywa to, że klient omyłkowego przelewu, jaki nie zwróci omyłkowo otrzymanych kwot będzie przymuszony do tego wyrokiem sądu i weźmie dodatkowo koszty połączone z biegiem.
Rola Zespołu Analiz Systemowych
Powodem do wykonania proponowanych kolei były problemy zgłaszane przez klientów do Rzecznika Finansowego. Stały one przez Rzecznika zasygnalizowane w ramach prac Zespołu Analiz Systemowych. Zespół został pozwany przez Szefa Kancelarii Prezydenta RP w charakteru formułowania propozycji zmian obowiązujących regulacji prawnych w oparciu o potrzeby obywateli, które były celem rozpoznania przez Biuro Interwencyjnej Porady Prawnej Kancelarii Prezydenta RP lub wezwanych do wymiany w ramach Zespołu: Rzecznika Finansowego, Rzecznika Praw Dziecka, Rzecznika Praw Cywilnych oraz Rzecznika Praw Pacjenta.